Sunday, November 1, 2009

Archief & Museum Opdracht

Lezen: Jaargang 4 nummer 3 2009: adolescentenliteratuur in de bovenbouw

Virtuositeit als handelsmerk

Ik vind het leuk om de proces van een kunstenaar leven te lezen. Bij dit artikel ging het over Philip Hopman die illustreert voor kinderboeken. Hij heeft zijn eigen stijl, dat vind ik belangrijk, als je een eigen stijl hebt dan kunnen mensen door te kijken weten dat het door jou is gemaakt.

In de leven van Philip Hopman had hij verschillende invloed van mensen gekregen. Zijn docent The Tjong-Khing op de Rietveld Academie in Amsterdam had veel invloed door kritisch te zijn tegen hem. Soms is het goed om kritisch op mensen te zijn zodat ze harder zullen werken om vooruit te gaan. Door de kritische reacties is hij op dit niveau gekomen.

NRC Handelsblad: 12 september 2009

Portrait Gallery koopt bloedhoofd

Een bloedhoofd vind ik een beetje extreem. Ik zou het niet kopen maar ik versta de redenen. Het is een reproductie van het hoofd van kunstenaar Marc Quinn die samengesteld is vanuit vijf liter van zijn eigen bloed. Voor Marc was het zijn begrip van wat een echte portret is daarom vind ik het een gekke maar leuke idee.

Hij moet elke vier maanden bloed afnemen. Ik versta dat je iets wilt laten zien maar ik zou dat niet doen, kan beter mijn bloed voor een andere reden gebruiken. Er zijn mensen die dat bloed nodig hebben.

Nrc Handelsblad: 1 oktober 2009

Politie haalt naaktfoto Shields uit Tate

Dit artikel vond ik een beetje stom maar ook goed. Stom omdat waarom zou een mens zo’n foto laten zien aan de publiek? Heb je geen hart? Het is haar verleden laat het daar waar het is. Het is goed dat ze het hebben weg gehaald voordat de expositie Pop Life was begonnen. Als ik in haar schoenen waren zou ik me niet goed voel dat mijn vroegere leven terugkomt “ to haunt me”.

Qua kunst van wat ik heb gezien was het misschien wel een mooie foto maar om voor jezelf te houden niet voor de wereld te zien.

Museum Bezoek 2009

Nienke, Wieke en ik gingen naar de Gemeentemuseum Den Haag, GEM Den Haag en we zouden naar de fotomuseum in Den Haag gaan maar ze waren bezig met de constructie voor een nieuwe project. Bij de Gemeente museum hadden ze hedendaagse en vroegere kunst. De opdracht was om hedendaagse kunst te bekijken. Ik vond Oopsie Daisy 2009, Ge-Karel van der Sterren het meest opvallend kunstwerk bij de Gemeente museum. Het is gemaakt van acryl- en olieverf op doek en is 14 x 2,70m. Het is opvallen door de maat van het en ook de compositie. Van der Sterren toont ons een mysterieuze kas, gevuld met een levendige verzameling planten en bomen, maar ook mensen in witte pakken die de alomtegenwoordige dreiging van verwoesting versterken.

Volgens mij laat hij ook zien hoe mensen het mileu vies maakt met al de verschillende chemies. Verder hebben we andere kunstwerken gezien maar ik vond ze niet zo opvallend omdat ik kunstwerken met felle kleuren opvallend vind. Bij de GEM hadden zee en expositie van Michael Raedecker met kunstwerken die gemaakt waren van draad. Het was leuk om te zien hoe zed at hebben gedaan. Het laat je zien dat je hoef niet alleen verf te gebruiken maar je kan ook andere materialen gebruiken om iets mooi ervan te creeren. Beneden in de GEM hadden ze ook een sectie die bestaat uit tegenstellingen bijv. links en rechts dus de kunstwerken waren in zo’n positie gezet. Ook had ze tekeningen van Emo Verkerk van mijn mening waren ze kinderachtig maar toch vinden mensen het leuk om te zien. Bij kunst kan het lelijk zijn voor de ene en voor de andere niet. In het Algmeen was het museum interessant vooral als je voor het eerst naar een museum in Nederland gaat.

No comments:

Post a Comment